Hero’s Quest: Visit Østmarka’s hilltops Svartåsen og Tronfjellet

Description

To begin the questline for the Epic Quest of visiting all hilltops in Østmarka, you should start with Svartåsen and Tronfjellet right here in Lørenskog. This area should be familiar to you, so you can consentrate on your navigation skills (map and compass) while ascending, even though your not trained for such climbing yet.

svartåsen

Svartåsen

Svartåsen is ranked as the 10th highest hill in Østmarka, but it is the highest hill in Lørenskog, with an impressive altitude of 361m.

Prominence: 102m

svartåsen_branntårn

This 12m tall firewatch tower was built in 1901. It was in use until 1932, when a new 8m tall tower replaced it. The tower had a telephone line, which was sensational at the time. Unfortunately, no remains exist of the tower(s) today.

Tronfjellet

Tronfjellet is close to Svartåsen, and is ranked as the 11th highest hill in Østmarka, and second highest in Lørenskog. Tronfjellet has an altitude of 359,9m (sooo close to being number one!)

Prominence: 168,9m (but will visit at same time as Svartåsen.

Loot

As you return to your starting point, you receive a Potion of Energy.

Exp

STR, DEX, CON, WIS improvement

Navigation, Hiking, Cooking

Trip description

Starting point

Svartåsen:
Koordinater for GPS-brukere UTM sone 32 V
GPS-koordinater ved parkering E 0610498 N 6641006

Løypebeskrivelse: Fra sørenden av parkeringsplassen fører blå- og rødmerket sti inn i liten dal og over bakketopp. Følg merkingen fram til stikryss med sti ned til Losby. Fra krysset fortsetter vi rett fram langs blå- og rødmerket sti og begynner nå stigningen opp Liadalen. Et par steder avviker blå og rød merking, da følges blå merking. Vi følger stien til det flater ut. Like før det begynner å gå nedover igjen tas til venstre inn på merking med Ti på Topp-skiver. Her er ikke tydelig sti, derfor viktig å følge merkingen. Turkassen er plassert på et sted det er bra utsikt nordover, men det anbefales også å ta en liten avstikker til selve toppen hvor det er litt utsikt mot sør. Avstikkeren til toppen er også merket. For å muliggjøre en rundtur er det merket fra toppen og ned til vi treffer på sti som følges og tar til venstre i første kryss. Vi følger stien forbi et oppdemt tjern, og når vi kommer til vei tar vi til venstre mot parkeringsplassen, og kommer da til det krysset som er nevnt i begynnelsen av beskrivelsen, eller vi kan ta en avstikker til høyre mot Losby hvor det er kafé.